Człowiek jest częścią świata przyrody. Kontakt z naturą odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka. Jednymi z głównych celów edukacji wczesnoszkolnej jest wyrobienie postaw proekoloegicznych oraz szacunku dla otaczającej nas przyrody.
Bezpośredni kontakt z przyrodą, żywymi roślinami i zwierzętami w ich środowisku, ułatwia poznanie warunków życia i współzależności między organizmami. Przebywając w naturze dziecko obserwuje organizmy, zjawiska i procesy.
W mijającym roku szkolnym uczniowie klas I – III uczestniczyli w dwóch żywych lekcjach przyrody – „Gady” oraz „Owady”.
Lekcja poświęcona owadom została przeprowadzona przez panią dr Katarzynę Ryglicką, która starała się poprzez prezentację żywych okazów (modliszka, larwa, chrząszcz, karaczan, szarańcza) oraz kolekcję zasuszoną (motyle, ćmy polskie i tropikalne, chrząszcze, ważki, pluskwiaki), przełamać lęk oraz obalić mity na temat owadów wśród dzieci. Pani Katarzyna starała się rozwinąć zainteresowania przyrodnicze oraz postawy badawcze wśród widzów, którzy mieli okazję przyglądnąć się zwierzakom z bliska i poszerzyć wiedzę na ich temat. Prowadząca barwnie opowiadała o cechach wyróżniających owady spośród innych stawonogów, scharakteryzowała środowiska w których żyją, a także wskazywała na elementy budowy ciała: oczy złożone, czułki, aparaty gębowe, modyfikacje skrzydeł. Podzieliła także owady na zdolne i niezdolne do lotu, omówiła cykl życiowy i opowiedziała kilka ciekawostek na temat życia owadów.
Kolejnymi metodami poznawania środowiska były obserwacje i doświadczenia przyrodnicze. Uczniowie klasy IIa założyli i obserwowali przez dłuższy czas hodowlę fasoli.
Podczas wycieczki na łąkę prowadzili obserwację roślin i zwierząt łąkowych.
W czasie zajęć komputerowych odszukali w internecie nazwy zebranych i zaobserwowanych okazów, a także przeprowadzili multimedialne doświadczenia pracując z programem „Socrates. 103 fascynujące eksperymenty”.
Edukacja przyrodnicza uczniów w młodszym wieku szkolnym ma dla nich wartość terapeutyczną, kształtuje świadomość ekologiczną, a jednocześnie wpływa na rozwój zainteresowań, mogących stać się pożytecznym sposobem spędzania wolnego czasu.
Jolanta Gawryś, Jadwiga Korzec