Pierwszy etap edukacyjny - klasy I-III, jest bardzo ważny dla rozwoju małego człowieka.
Na zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji uczęszczało 6 uczniów z klas I i 6 z klas III. Zajęcia prowadziły: Renata Żak i Bernadeta Torba.
W czasie zajęć dzieci ćwiczyły poziom graficzny pisma, wykorzystując tablicę „Symetric” oraz ciekawe książeczki. Utrwalały poznane litery poprzez zabawy z edukacyjnymi grami planszowymi. Multimedialne programy edukacyjne „Czytam i piszę” oraz „Klik uczy czytać” zachęcały uczniów do ćwiczenia umiejętności czytania i pisania. Czytanie „Opowieści sowy”, dobieranie kart z wyrazami do obrazków z wykorzystaniem „Gier czytelniczych”, różne zabawy z literami, sylabami i wyrazami motywowały uczniów do nauki.
Podczas zajęć dzieci układały mozaiki, malowały, kolorowały, wyszukiwały różnice w obrazkach. Doskonaliły w ten sposób koordynację wzrokowo-ruchową, płynność i precyzję ruchów. Poprzez gry
i zabawy edukacyjne - "Koło fortuny", "Dźwiękogrę", "Polowanie na literki", utrwaliły znajomość samogłosek i spółgłosek oraz ćwiczyły głoskowanie wyrazów. Uczniowie dobrani w pary układali
z rozsypanek sylabowych wybrane wyrazy i nawzajem sprawdzali poprawność wykonania zadania. Oceniali siebie wzajemnie i omawiali pomysłowość wyrażeń. Interesującym doświadczeniem była praca z „Memo ortograficznym”, przy pomocy którego dzieci utrwalały pisownię najczęściej spotykanych wyrazów z „u”, „ó”, „rz”, ż”, „h”, „ch”. Poprawianiu umiejętności syntezy wzrokowo – słuchowej służyła „Gramatyka na wesoło”.
Mała grupa uczniów na zajęciach pozwalała zindywidualizować metody pracy, powtarzać i utrwalać materiał, akceptować każde dziecko, stwarzać atmosferę tolerancji i bezpieczeństwa. Zajęcia były atrakcyjne, dzieci uczyły się poprzez zabawę. Praca z tak ciekawymi pomocami i grami skupiała uwagę uczniów na dłużej i sprawiła, że dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach oraz brały
w nich aktywny udział.
Renata Żak, Bernadeta Torba
Powrót