Brak umiejętności skoncentrowania się na wypowiedzi innych osób, niewłaściwe odczytywanie intencji i zamiarów rozmówcy, trudności z jasnym wyrażaniem własnego zdania i swoich potrzeb, blokada i opór podczas wystąpień na forum grupy-brak tych podstawowych umiejętności komunikacyjnych staje się przyczyną wielu nieporozumień i konfliktów.
Aby pomóc naszym uczniom przezwyciężać te trudności i doskonalić ich relacje z rówieśnikami i dorosłymi, zaproponowaliśmy im uczestniczenie w zajęciach rozwijających umiejętności interpersonalne.
Zajęcia te odbyły się na terenie naszej szkoły 18 listopada i wzięli w nich udział uczniowie klas od I do VI. Uczniowie sami odkrywali problemy werbalnej komunikacji, dostrzegali konieczność istnienia pewnych reguł w rodzaju: "mówi tylko jedna osoba", "nie przerywamy sobie wzajemnie". Najistotniejsze jednak było uchwycenie przez młodzież zalet komunikacji dwustronnej.
Młodzież miała możliwość uświadomienia sobie i doświadczenia, jak wiele informacji (ok.65%) o sobie, swoich emocjach, stosunku do innych jest przekazywana bez słów. Często wiele osób intuicyjnie zdaje sobie z tego sprawę, ale dopiero udział w proponowanych im grach i zabawach sprawia, że ich uczestnicy stają się bardziej wyczuleni na te sygnały i są w stanie wykorzystywać je w porozumiewaniu się z innymi.
Elżbieta Babula
Powrót