„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
Uczniów w edukacji wczesnoszkolnej charakteryzuje naturalna ciekawość tego co je otacza. Najlepszym sposobem zaspokojenia ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty, które stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijają umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania, przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych dziecka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami, takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza i umiejętności zdobywane we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych szczeblach edukacji.
W klasie trzeciej uczniowie dowiedzieli się podstawowych informacji dotyczących bogactw naturalnych. Duże zainteresowanie wzbudził proces ich powstawania na przestrzeni dziejów.
W czasie zajęć dodatkowych w klasie IIIa uczniowie założyli hodowlę kryształów. Przygotowali roztwory w różnych kolorach, ustawili je w bezpiecznym miejscu w sali lekcyjnej i przez 2 tygodnie obserwowali przez lupki rozwój kryształków.
Już po trzech dniach widać było zmiany. Z każdym kolejnym dniem kryształki tworzyły się na ściankach naczynia i na kamykach.
Podczas tego doświadczenia dzieci dowiedziały się na czym polega proces krystalizacji.
Uwieńczeniem eksperymentu były różnokolorowe kryształki, które uczniowie zabrali na pamiątkę do domów.
Jolanta Gawryś
Powrót